Kişinin yasevimliığı toplum süresince değeri olan , yetenek, hattıhareket ve özge davranış biçimlerini vüruttirdiği süreçlerin tümüdür.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara göre insanların davranışlarında belirli vürutmeler esenlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Yetişek; ferdin davranışlarındaki yaşantısı kanalıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değçalışmame meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kadar eğitimin bir çok tanımı strüktürlabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Ferdin davranışında, kendi yaşantısı kanalıyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin lakinçlarına şayeste ) değçalışmame meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık göre;
· Yetişek bir süreçtir.
· Yetişek sürecinde, ferdin davranışlarının istenilen yönde değçalışmatirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değçalışmame kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde ferdin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç anayasa öğesi vardır.
1. Yalnızç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Yetişek lakinçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam paha ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı yekpare kültürler bâtınin tıpkıdır. Yalnızçların içinde ne olduğu ve öğrenme bâtınin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre göre değçalışmaebilir, ama sürecin doğbeyı değçalışmamez.
Yetişek kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca biryoğun filozof ve pedagog, eğitimin ne evetğuna üzerine farklı farklı tanımlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin kabul edilen ölçünlü tanımı şudur: Yetişek, ferdin davranışlarında kendi yaşantıları kanalıyla kasıtlı olarak istendik davranış değçalışmaikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın süresince eğitime üzerine bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları kanalıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değçalışmaikliği” ve “süreç” kadar kelimeler eğitimin temel taşlarıdır.
Yetişek, kişioğlu bâtınin ömür boyu devam fail bir süreçtir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere şayeste olabileceği kadar istenmedik yönde de vürutebilir. Yetişek sürecinin çalışmaletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği kadar vürutigüzel de mümkün. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal terbiye, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal terbiye denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, terbiye merkezleri kadar mekânlarda maruz terbiye formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan terbiye ise informal eğitidir. Yani terbiye yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine göre sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye tutulmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda ya da kurumlarda belirli bir plan ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci yönetimsel bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal terbiye ise hudayinabit vüruten plansız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki can bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir yol olarak ele kızılındığında ise terbiye sisteminin üç anayasa ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Fon; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, tesisat, maliyet, personel kadar fiziksel unsurlardır. Süreç; okul süresince gerçekleştirilen dersler, öğrenme yaşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, izin, imtihan mealları kadar istenilen davranış değçalışmaiklikleridir.